گوشی موبایل آیفون 15

کمپانی اپل یکی از پر بحث‌ترین گوشی‌های آیفون در بازار فروش جهانی را دارد. هوز دوماه از معرفی آیفون14 نگذشته که خبرها و شایعاتی درباره نسل بعدی این خانواده یعنی گوشی موبایل آیفون 15 به گوش می‌رسد.آیفون  14 پرومکس با طراحی تکراری و قابلیت‌های نه چندان جدید کاربران و علاقه‌مندان به این برند را دلسرد کرد و اکثر کاربران ترجیح دادند به جای خرید iPhone 14 ProMax منتظر نسل بعدی این خانواده باشند.

خبرهایی منتشر شده که آیفون پانزده یکی از پیشرفته‌ترین گوشی‌های هوشمند کمپانی اپل می‌باشد. آیفون15 زمینه‌ساز پیشرفت‌های آتی کوپرتینویی‌ها در قسمت‌هایی مانند داینامیک آیلند، صفحه نمایش همیشه روشن و قابلیت‌ها و امکانات نوینی در قسمت دوربین است. در ادامه این مقاله فروشگاه آنلاین 123 خرید قصد بررسی قابلیت‌های آیفون 15 و شایعاتی درباره آن وجود دارد می‌پردازیم.

گوشی موبایل آیفون 15

تاریخ عرضه گوشی موبایل آیفون 15

گوشی آیفون 15 تا پاییز سال 2023 معرفی و رونمایی می‌شود. با وجود شایعات و خبری‌هایی که منتشر شده شاید کمی هم دیر شده باشد که ما به این موضوع پرداخته‌ایم؛ به ویژه شایعاتی که درباره دوربین، صفحه نمایش و تراشه این گوشی وجود دارد هر کاربری را به فکر فرو می‌برد که شاید این شایعات صحت داشته باشد؟ آیا کمپانی اپل تصمیم دارد تغییرات چشمگیری در گوشی‌‍‌های هوشمند خود اعمال کند؟آیا آیفون 15 جزو پرچمداران این کمپانی آمریکایی در آینده می‌باشد؟

نام گوشی‌های آیفون در نسل جدید تغییر می‌کند

“مارک گورمن” یکی از کارشناس نشریه‌ بلومبرگ که از معتبرترین و رسمی‌ترین تحلیل‌گران کمپانی اپل می‌باشد. اخبارهایی که درباره محصولات این کمپانی می‌گوید عمومأ صحت دارد.گورمن ادعا کرده در نسل بعدی شاهد آیفون 15 الترا هستیم که جایگزین آیفون 15پرومکس، معرفی می‌شود. زیرا امسال هم  اپل واچ‌های الترا معرفی شده است و به احتمال زیاد این پیش بینی صحت داشته باشد.از دیگر افشاگران مشهور که در فضای مجازی به فعالیت می‌پردازد به نام LeaksApplePro  این موضوع را تایید کرده.

گوشی موبایل آیفون 15

طراحی

تا به حال اطلاعات رسمی و معتبری درباره طراحی آیفون 15 اولترا منتشر نشده است. قابل ذکر است اطلاعات موجود در این باره فقط در حد حدس و شایعه می‌باشد که هیچ وب سایت معتبر و رسمی صحت این شایعات را تایید و یا رد نکرده است. با این حال اخبار رسمی وجود دارد که چندین تغییر بزرگ در خانواده بعدی آیفون‌ها پریمیوم به طور قطع در آن ایجاد می‌شود. یکی از نخستین و مهم‌ترین تغییراتی که در نسل بعدی شاهد آن هستیم پورت‌های USB-C به جای درگاه لایتنینگ می‌باشد. این تغییر باید چندسال پیش اتفاق می‌افتاد ولی کمپانی اپل تا به حال به بهانه‌های مختلف آن را انجام نمی‌داد.

با این حال مصوبه پارلمان اروپا درباره ارائه محصولات الکترونیکی با درگاه‌های USB-C کمپانی اپل و دیگر برندهایی که در این زمینه به فعالیت  می‌پردازند را مجبور کرد که محصولاتی که در آینده تولید و راهی بازار می‌شوند را به این درگاه‌های جدید مجهز کنند. به علاوه پارلمان اروپا اعلام کرد به کارگیری از درگاه USB-C در تمامی محصولات الکترونیکی تا پایان سال 2024 می‌باشد.با این حال یکی از مدیران داخلی کمپانی اپل تایید کرده که این کمپانی تا پایان سال 2024 منتظر نمی‌ماند و نسل بعدی خود یعنی Iphone 15 Ultra مجهز به این درگاه می‌باشد و از آن رونمایی می‌شود. به کارگیری از درگاه USB-C جایگزین درگاه لایتنینگ قبل از این توسط افراد معرفی پیش بینی شده است.

یکی از آن افراد “مارک گورمن” می‌باشد. همچنین او معتقد است در نسل بعدی آیفون شاهد تغییرات ظاهری چشمگیری هستیم. البته گورمن برای ادعاهایی که مطرح کرده از منبع خاصی نام نبرده است.

صفحه نمایش گوشی موبایل آیفون 15

کمپانی اپل در نسل جدید خود، آیفون 14 تغییرات بزرگی انجام داده و نسخه‌ی 5.4 اینچی آیفون مینی را به به نفع آیفون 14پلاس با نمایشگر 6.7 اینچی حذف کرده است. Iphone 14 plus طبق پیش‌بینی‌ها از فروش خوبی بهره نبرده است. شایعاتی وجود دارد که کمپانی اپل قصد دارد در سال آینده نیز از همین استراتژی استفاده کند. با این حال کمپانی اپل نسل بعدی آیفون‌های 15 خود را با صفحه نمایش 6.1 اینچی به همراه نسخه پلاس با صفحه نمایش 6.7 اینچی ارائه می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین تغییرات در نمایشگرهای نسل آینده این کمپانی، افزوده شدن Dynamic Island برای آیفون‌های پایه و پلاس است. هم اکنون، ویژگی Dynamic Island برای گوشی‌های آیفون 14پرو و آیفون14پرومکس در دسترس می‌باشد. به جای بریدگی بالا نمایشگر قابلیت Dynamic Island به کار رفته و تمامی سنسورها را داخل خود قرار داده.شایعاتی منتشر شده که آیفون15 و آیفون 15پلاس از ویژگی جزیره دینامیک استفاده می‌کند. و از قابلیت‌هایی که ویژه سری‌های پرو و پرومکس می‌باشد را دریافت نمی‌کنند.

آیفون‌های پایه و پلاس که نسل بعدی آیفون‌ها هستند از فناوری صفحه نمایش ProMotion کمپانی اپل استفاده نمی‌کنند ،نرخ تازه‌ساز ی1 تا 120 هرتز را به نمایش می‌گذارد. با وجود این شایعات آیفون‌های پایه و پلاس نسل بعدی آیفون‌ها از قابلیت نمایشگر همیسه روشن پشتیبانی نخواهد کرد. به علت اینکه این قابلیت متکی به فناوری نمایشگر ProMotion و LTPO می‌باشد.

گوشی موبایل آیفون 15

دوربین

کمپانی اپل بعد از مدت‌ها در سال 2022 با رونمایی از آیفون‌های 14 پرو و پرومکس دوربین از مد افتاده 12 مگاپیکسلی که در گوشی‌های نسل قبلی از آن‌ها استفاده می‌کرد را منسوخ اعلام کرد. و از یک ماژول جدید برپایه‌ی یک حسگر 48 مگاپیکسلی بهره گرفته است. در حال حاضر آینده‌ای روشن در انتظار دوربین‌ گوشی‌های آیفون این کمپانی می‌باشد پیش بینی می‌شود در نسل بعدی این خانواده؛ آیفون 15 باید منتظر دوربین حرفه‌ای با پیشرفت‌های چشمیگری باشیم. در حال حاضر ما شاهد پیشرفت چشمگیری در قسمت دوربین نیستیم. این اولین گام در این مسیر است و قابلیت‌های این  دوربین 48 مگاپیکسلی به آهستگی  به نمایش گذاشته می‌شود.

iPhone 15 Ultra قادر است پیشرفت چشمیگیری در این راه داشته باشد و می‌تواند با امکانات تصویرداری و پردازش تصاویر جدید و خلاقانه تفاوت‌های بزرگی را به وجود آورد. دوربین 48 مگاپیکسلی که در آیفون‌‎های 14 پرو و 14 پرومکس به کار رفته از تکنولوژی ترکیب تصاویر چهار در یک استفاده کرده است که سبب کیفیت بالای تصاویر در محیط‌های با نور کم می‌شود. درحال حاضر شاهد تفاوت‌های چشمگیری در بین گوشی‌های آیفون با آیفون 13پرومکس نیستیم.

ولی اگر کاربری بخواهد تصاویر 48 مگاپیکسلی ثبت کند. باید امکان ProRAW را  فعال کند. و از قابلیت‌های بیشتر دوربین جدید آیفون 14 بهره بگیرد. قابل ذکر است که کیفیت تصاویر 48 مگاپیکسلی iPhone 14 pro ,14 ProMax خارق‌العاده می‌باشد. و این دوربین برابر با دوربین‌های 80 مگپیکسلی بقیه‌ی گوشی‌های دیگر قرار دارد. لنز تله فوتو یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی می‌باشد که iPhone 15 باید در آن پیشرفت بزرگی داشته باشد. دوربین تله فوتوی سری‌ آیفون‌ها 14پرو و پرومکس نمی‌تواند بزرگنمایی نوری سه برابری و بزرگنمایی هیبریدی پانزده برابری ارائه دهد. 

گوشی موبایل آیفون 15

سخت‌افزار (تراشه) گوشی موبایل آیفون 15

اگر کمپانی اپل بخواهد طبق روال گذشته در بهره‌گیری از تراشه‌ها استفاده کند. نسل بعدی این خانواده آیفون15الترا مجهز به  تراشه Bionic 17A می‌شود. تراشه‌ی Bionic 17A که در نسل بعدی از آن استفاده می‌شود در مقایسه به چیپ A16 که در حال حاضر از آن استفاده می‌شود. بازدهی زیادی دارد وقدرت پردازش بالاتری دارد و یک از نکات این تراشه مصرف انرژی کمتر آن است. این تراشه 3 نانومتری براساس معماری ARM تولید می‌شود و از هسته‌های کورتکس جدیدتری بهر گرفته است. احتمال دارد برای قدرت پردازش بیشتر،فرکانس کاری هسته‌ها بالاتر برود.

نانومتر در لیتوگرافی تراشه به فاصله بین ترانزیسستورها می‌باشد و هر مقدار کمتر باشند قادر هستیم ترانزیستورهای بیشتری را داخل تراشه‌ها قرار دهیم. زیاد کردن تعداد ترانزیستورها و کاهش فاصله میان آن‌ها به معنای سرعت بالاتری انتقال داده‌ها می‌باشد. به نقل از کمپانی سامسونگ تراشه 3 نانومتری در مقایسه با 5 نانومتری،23 درصد بازدهی بیشتر و 45 درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی دارد. شایعاتی وجود دارد که آیفون‌های 15،15 پلاس با پردازنده‌‌ی A16 به بازار عرضه می‌شوند که این تراشه در گوشی آیفون 14پرومکس استفاده شده است.

مجموعه تشکیل دهنده‌ی این تراشه 4 نانومتری مجهز به پردازنده 6 هسته‌ای است که دارای 2 هسته قدرتمند 3.46 گیگاهرتزی و 4 هسته متوسط 2 گیگاهرتزی می‌باشد.

قابلیت‌ها

تاکنون اطلاعات رسمی و معتبری درباره طراحی آیفون 15 اولترا منتشر نشده است. البته گزارش‌های وجود دارد مبتنی بر اینکه آیفون14پرو با پردازندهA  16  Bionic Apple به بازار عرضه شده است. در حالی که نسل‌های قبلی از پردازنده A  15  Bionic Apple استفاده می‌‎کردند. در حالی که از لحاظ فناوری حافظه نیز با هم تفاوت‌هایی دارند.

نسل بعد آیفون‌ها از سیستم‌عامل IOS17 استفاده می‌کند. نسخه بتای این سیستم‌عامل همانند سال‌های گذشته بعد از رویداد توسعه دهندگان WWDC سال آینده انتشار می‌یابد. این رویدار معمولا در آخر ماه مه(May) یا اول ژوئن(June) برگزار می‌شود. مانند تمام نسخه‌های قبلی، توقع داریم ios17 عملکرد بهتری را در شخصی‌سازی و چه قابلیت‌های دیگر ارائه دهد. به علاوه یکی از هدف‌های مهم توسعه سیستم‌عامل ios17 امنیت بیتشر کاربران می‌باشد.

  • ویژگی‌های شایعه شده در iPhone 15 Ultra
  • به کارگیری از تراشه A  17  Bionic Apple
  • طراحی بدون درگاه لایتنینگ
  • پشتیبانی از مگ‌سیف برای شارژ و انتقال داده‌ها
  • قرارگیری تاچ آیدی در زیر نمایشگر
  • داشتن دوربین پریسکوپی

ولی قابل ذکر است تاکنون اطلاعات رسمی و معتبری درباره طراحی آیفون 15 اولترا منتشر نشده است. همه‌ی این ویژگی‌ها در مرحله شایعه و حدسیات می‌باشد.

گوشی موبایل آیفون 15

باتری گوشی موبایل آیفون 15

ظرفیت باتری آیفون در مقایسه با رقیب‌های دیگر خود معمولا کمتر می‌باشد و گوشی‌های آیفون شارژدهی مناسبی نداشته‌اند. به نقل از افشاگر معروف مارک گورمن کمپانی اپل در سال آینده شارژدهی این گوشی‌ها را بالا می‌برد. در عین حال آیفون15الترا تقریبا 3 الی 4 ساعت شارژدهی بیشتری در مقایسه با آیفون‌14پرومکس دارد. ولی هنو زمشخص نیست که ظرفیت باتری بیشتر می‌شود یا خیر؟ یا از طریق بهینه‌سازی سخت‌افزاری و تراشه 3 نانومتری شارژردهی عملکرد بهتری پیدا خواهد کرد.

قیمت گوشی موبایل آیفون 15

تاکنون اطلاعات رسمی و معتبری درباره قیمت آیفون 15 اولترا منتشر نشده است.  به ادعای افشاگر معروف LeaksApplePro قیمت آیفون 15 الترا حدودا 1199 دلار است. که این مبلغ 100 دلار بیشتر از آیفون 14 پرومکس می‌باشد و از آن گرانتر است.

گوشی موبایل آیفون 15

نتیجه‌گیری

اگر شما عزیران مدل پرو و یا پرومکس نسل قبلی آیفون‌ها مانند آیفون XS مکس یا آیفون 11 پرومکس را در دست دارید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که منتظر آیفون 15الترا باشید. باید تقریبا یکسال منتظر iPhone 15 Ultra باشید ولی به طور قطع پیشرفت‌های چشمگیری در انتظار شماست؛اعم از قابلیت‌ها و امکانات سخت‌افزاری و در بخش دوربین شاهد تغییرات بزرگی هستیم و احتمالا دوربین این نسل پیشرفته‌تر و قدرتمندتر از گوشی‌های در بازار هستند و تجربه کاربری لذت‌بخشی را به شما منتقل می‌کند.

یک دیدگاه برای “گوشی موبایل آیفون 15”

دیدگاهتان را بنویسید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!