رجیستر کردن گوشی‌های مسافرتی

طرح رجیستر یا رجیستر کردن گوشی‌های مسافرتی

تقریبأ پایان سال 96 بود که رجیستر کردن گوشی‌های مسافرتی پس از مدت‌ها اجرا شد. هدف این طرح جلوگیری از واردات گوشی‌های قاچاق به داخل کشور بوده. به علت اینکه گمرک تنها جائیست که IMEI های گوشی‌ها را به طور رسمی ثبت می‌کند و اگر گوشی در سامانه همتا ثبت نشود بعد از مدتی از کار میفتد. گوشی‌های قاچاق امکان استفاده از سیم کارت را پیدا نخواهند کرد. با وجود گذشت سال‌ها از این طرح هنوز هم سوالات زیادی درباره ریجستری گوشی‌های مسافرتی و هزینه آن‌ها وجود دارد. که در این مقاله به سوالات  احتمالی پاسخ می‌دهیم پس با مجموعه 123 خرید همراه باشید.

به ثبت رسمی IMEI گوشی‌های موبایل با یک شماره موبایل در سامانه همتا رجیستری گوشی گفته می‌شود.گوشی‌هایی امکان رجیستری دارند که به صورت قانونی وارد کشور شدند و IMEI آن‌ها در گمرک ثبت شدند. یکی دیگر از سوالات در این زمینه که ذهن همه را به خود درگیر می‌کند آینده گوشی‌های موبایلی است که در سفر خارج از کشور خریداری شدند. تصور کنید به کشورهای خارجی سفر کردید و در آن‌جا یک گوشی موبایل خریداری کردید. این سوال به ذهن شما می‌آید زمانیکه به ایران برگشتید این امکان وجود دارد بدون مشکل از گوشی موبایلی که خریداری کردید استفاده کنید؟ آیا گوشی موبایل حتما باید در طرح رجیستری ثبت بشود؟مراحل رجیستری کردن گوشی در سامانه همتا چگونه است؟ برای رجیستری کردن گوشی مسافری، باید گوشی خود را در زمان ورود به ایران در گمرک فرودگاه ثبت کنید و به سایت گمرک مراجعه نمایید و عوارض آن را پرداخت نمائید.

برای رجیستری کردن گوشی مسافرتی در سامانه فقط کافیست اطلاعات گوشی را در سامانه همتا ثبت نمائید و یک کد فعالسازی دریافت کنید. ثبت رجیستری کردن گوشی مسافرتی کار سخت و پیچیده‌ای نمی‌باشد. ولی این نکته را به یاد داشته باشید که اگر بدون رجیستری کردن گوشی از فرودگاه خارج شوید دیگر قادر به رجیستری گوشی موبایل خود نخواهید بود.

رجیستر کردن گوشی‌های مسافرتی

آیا می‌توان رجیستری گوشی مسافرتی را انجام نداد

این تفکر که وارد کردن یک گوشی موبایل به داخل کشور با نام گوشی موبایل مسافرتی مشمول طرح رجیستری نمی‌شود،کاملأ اشتباه است. زیرا زمانیکه شما در خارج از کشور یک گوشی موبایل خریداری می‌کنید هنگامیکه به ایران بازگشتید باید حتمأ داخل فرودگاه به رجیستری کردن آن اقدام کنید و عوارضش را پرداخت کنید. زیرا زمانیکه گوشی با سیم کارت روشن شود سامانه همتا تا یک ماه این اجازه را می‌دهد تا گوشی خود را ثبت کنید. در غیر این‌صورت سیم کارت را غیر فعال می‌کند و عملأ شما دیگر نمی‌توانید تماس بگیرید و یا پیامی ارسال کنید.

با استفاده از چه روشی گوشی مسافرتی خود را رجیستری کنیم

دو روش برای ثبت کردن گوشی مسافرتی در طرح رجیستری گوشی‌های موبایل وجود دارد. که به طور جداگانه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • رجیستری کردن گوشی مسافرتی در دفاتر گمرک

دفاتر گمرکی داخل فرودگاه‌ها ترمینال‌های مبادی ورودی قرار دارد. در زمان ورود به کشور شخص باید بصورت حضوری به این دفاتر مراجعه کند و گوشی مسافری و یا هر دستگاه سیم‌کارت‌خور دیگر را ثبت و عوارض آن را پرداخت کند. شخص باید اطلاعات خودش،اطلاعات گوشی مسافری و یک سیم‌کارت به نام خود را ارائه دهد. سپس مجوزی به مسافر داده می‌شود و باید این مجوز را تا زمان ثبت نهایی در سامانه،حفظ کند. برای ثبت حضوری اطلاعات در گمرک باید اقدام به پاسورت مهر شده ورود به کشور را ارائه کند.لازم به ذکر است که در سال‌های پیش هیچ محدودیتی وجود نداشت ولی در چند سال اخیر هر شخص قادر است یک گوشی تلفن همراه با پاسپورت را خود را وارد و ثبت کند.

رجیستر کردن گوشی‌های مسافرتی

  • رجیستری کردن گوشی مسافرتی در سایت گمرک

اگر پس از ورود به کشور قادر نبودید به دفاتر گمرکی فرودگاه به صورت حضوری مراجعه کنید و یا حتی قادر به پرداخت هزینه گمرکی نیستید شما یک ماه مهلت دارید به رجیستر کردن گوشی مسافری اقدام کنید. روش‌های دیگری برای رجیستر کردن گوشی‌های مسافرتی وجود دارد. یکی از روش‌های پرکاربرد،رجیستر کردن از طریق سایت گمرکی می‌باشد. برای ثبت کردن گوشی در این طرح باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. با کلیک کردن برروی گزینه مربوطه در سایت گمرک جمهوری اسلامی به صفحه‌ی مرتبط به ثبت کردن گوشی‌های مسافرتی وارد شوید. در این قسمت از شما خواسته می‌شود کد IMEI را وارد کنید. برای دریافت IMEI کد *#06# را شماره‌گیری نمائید.
  2. از شما خواسته می‌شود مشخصات و مدل گوشی را وارد کنید. باید دقت کنید که هزینه پرداختی(عوارض) برحسب مدل گوشی هوشمند متفاوت می‌باشد و شما باید مدل گوشی را به درستی انتخاب کنید. سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران هیچ مسئولیتی در قبال مشکلات به وجود آمده احتمالی نخواهد داشت.
  3. در این قسمت از شما خواسته می‌شود شماره سیم‌کارت،کد ملی،شماره گذرنامه و اطلاعاتی از این قبیل را وارد کنید. دقت کنید که شماره سیم کارتی که در این قسمت از شما خواسته می‌شود باید با کدملی و سایر اطلاعات مطابقت داشته باشد، در غیر اسن صورت سیستم خطا می‌دهد و اجازه‌ی ورود به مرحله بعدی را به شما نمی‌دهد. پس از اینکه اطلاعات مورد نظر را وارد کردید،کد امنیتی از طریق پیامک برای سیم‌کارت وارد شده،ارسال می‌شود. این کد را در محل خواسته شده وارد کنید و سپس بر روی گزینه <<ادامه>> کلیک نمائید.
  4. در مرحله آخر هزینه مورد نظر برای طرح رجیستر کردن گوشی تلفن همراه نمایش داده می‌شود. با کلیک بر روی گزینه <<پرداخت>> می‌توانید به صفحه پرداخت وارد شوید و نسبت به پرداخت عوارض گمرکی اقدام نمائید. همانطور که قبلا هم گفتیم هزینه گمرکی دریافتی با توجه به مدل و نوع گوشی موبایل هوشمند مسافرتی متفاوت و متغییر است.

رجیستر کردن گوشی‌های مسافرتی

هزینه رجیستری گوشی‌های وارداتی با پاسپورت

افرادی زیادی اعتمادی به بازار تلفن همراه در داخل کشور ندارند به ویژه برای گوشی‌های موبایل آیفون به همین علت این گوشی را از خارج کشور خریداری می‌کنند. شماره IMEI این گوشی‌های مسافرتی باید حتما در هنگام ورود به کشور در گمرک ثبت شوند تا امکان رجیستری آن‌ها فراهم شود. برای انجام این کار نیاز به یک پاسپورت معتبر است و در سال تنها یک بار فرد قادر است از پاسپورت خود برای رجیستری کردن گوشی استفاده کند.

هزینه رجیستری کردن گوشی‌های مسافرتی شامل؛ 16 درصد از ارزش کلی موبایل،4 درصد حق گمرک،9 درصد مالیات ارزش افزوده و 1 درصد عوارض هلال احمر است. لازم به ذکر است که هزینه رجیستر گوشی‌های وارداتی در فرودگاه نیز اینگونه است و با توجه به مدل و نوع گوشی و همچنین قیمت جهانی، متغییر می‌باشد.این نکته را به یاد داشته باشید هزینه رجیستری گوشی موبایل به قیمت روز دلار بستگی دارد. هزینه گمرکی برای گوشی‌های نو و دست دوم تفاوت چندانی ندارد. تنها به مدل گوشی و میزان ظرفیت حافظه می‌تواند بر آن تاثیر بگذارد. تمامی این شرایط برای گوشی‌های سامسونگ و دیگر برندهای تلفن همراه صدق می‌کند.  

قوانین و نکات مفیدی که درباره طرح رجیستری  گوشی‌های مسافرتی باید به خاطر داشته باشید

برای رجیستری کردن گوشی‌های مسافرتی با پاسپورت نکات زیر را در نظر بگیرید:

  1. هر فرد تنها یک بار در سال قادر است یک گوشی را با پاسپورت خود در گمرک ثبت کند.
  2. اطلاعات و مشخصات گوشی مسافرتی باید در هنگام ورود به کشور در گمرک ثبت شود و پس از آن هزینه‌های گمرکی آن پرداخت شود. اطلاعات گوشی به صورت آنی در سامانه همتا ارسال می‌شود و پروسه تأیید ممکن است طول بکشد.
  3. طبق دستورالعمل سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران،فرد تنها 30 روز پس از ورود به کشور مجاز به اظهار تلفن همراه و پرداخت عوارض آن می‌باشد.
  4. اگر فرد به هر دلیلی برای پرداخت هزینه‌های گمرکی تأخیر کند و آن را در روزهای پایانی 30 روزه به تعویق بیندازد،امکان دارد گوشی قطع شود.
  5. اگر گوشی به دلیل پرداخت هزینه گمرکی قطع شود،فرد می‌تواند با انجام دادن مراحل فوق و پرداخت هزینه گمرکی و سپس ثبت گوشی در سامانه همتا مجدد از آن استفاده کند. پس گوشی برای همیشه قطع نخواهد شد!
  6. اگر بعد از ورود به کشور به دفاتر گمرک فرودگاه به صورت حضوری مراجعه کنید لازم به ارائه مشخصات سیم کارت و شماره تماس نیست.

رجیستر کردن گوشی‌های مسافرتی

نتیجه‌گیری

در این مقاله به نحوه رجیستری کردن گوشی‌های مسافری از طریق دفاتر گمرک در فرودگاه و سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران پرداختیم. طبق مطالبی که گفتیم حالا بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که خرید گوشی موبایل از داخل ایران عاقلانه‌تر و منطقی‌تر است و یا خرید گوشی از خارج و بعد از رجیستر کردن آن در داخل کشور. همچنین هر گوشی مسافری که از خارج از کشور وارد ایران می‌شوند باید رجیستری شوند و این کار برای مانع شدن از سوءاستفاده انجام می‌شود. و این نکته نیز حائز اهمیت است که هر گوشی موبایل مسافرتی که مهلت 30 روزه‌اش به اتمام برسد و رجیستری نشود،اپراتورها دیگر نمی‌توانند به شما خدمات ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!