بررسی اندروید 14

بررسی اندروید 14

همانطور که می‌دانید سیستم عامل اندرویدی و گوشی‌هایی با این سیستم عامل یکی از محبوب‌ترین‌ها هستند. به علت سهولت کار با آن‌ها بسیاری افراد از گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌کنند. با گسترش استفاده از این سیستم عامل آپدیت و بروزرسانی آن یکی از مهم‌ترین موضوعات است. نسخه جدید این سیستم عامل که در حال عرضه و رونمایی است، اندروید 14 می‌باشد. حال بررسی اندروید 14 و تغییرات آن مسئله مورد بحث می‌باشد. در این مقاله ما به بررسی اندروید 14 می‌پردازیم. نکاتی که در بررسی اندروید 14 مهم و حائز اهمیت هستند را در ادامه به صورت کامل برایتان شرح می‌دهیم.

اندروید 14 چیست؟

قبل از بررسی اندروید 14 و تغییراتش اول به توضیح آن می‌پردازیم. برای اندروید آپدیت‌های اصلی و فرعی عرضه می‌شود. اندروید 14 نیز از آپدیت‌های اصلی این سیستم عامل می‌باشد که پس از 14 بار آپدیت این سیستم عامل عرضه شده است. این آپدیت جایگزین اندروید 13 می‌باشد و با نام upside Down (کیک وارونه) نیز خوانده می‌شود. این نامگذاری مطابق با سنت نسخه‌های اندروید به نام دسرهای شیرین به ترتیب الفبا است.                         

زمان عرضه و رونمایی از Android 14

بررسی اندروید 14

برای عرضه و رونمایی از نسخه جدید اندروید معمولاً یک برنامه زمانی معینی توسط گوگل در نظر گرفته شده است. عموماً این آپدیت در کنفرانس توسعه‌دهندگان Google I/O که اواخر بهار برگزار می‌شود، رونمایی می‌گردد. طبق پیش‌بینی‌ها برای اندروید 14 هم همین برنامه زمانی در نظر گرفته شده است.

اولین نسخه پیش نمایش توسعه دهندگان این آپدیت در اوایل فوریه 2023 منتشر شد. با استفاده از این نسخه توسعه‌دهندگان می‌توانند با نسخه آپدیتی اندروید کار کنند و برنامه‌های خود را بر اساس آن بروزرسانی و آماده نمایند. دومین نسخه پیش نمایش توسعه‌دهندگان اندروید 14 در 14 مارس 2023 منتشر شد و در این نسخه شاهد پیشرفت‌های فراوان زیربنایی در سیستم عامل هستیم که زمینه‌ای برای ارائه ویژگی و عملکردهای بیشتر را فراهم می‌کند.

بتای 1 اندروید 14 در ماه آوریل توسط گوگل منتشر شد و در این نسخه بروزرسانی‌های باکیفیتی وجود داشت. آزمایش‌های اولیه در این بروزرسانی با APIهایی که اندروید 14 هدف آن‌ها است، شروع شد. کنفرانس گوگل I/O 2023 در 10 می 2023 (20 اردیبهشت) برگزار می‌شود و در آن برخی ویژگی‌های اندروید 14 بطور رسمی فاش می‌شود. سپس بعد از آن گوگل در همان ماه نسخه بتای 2 را عرضه می‌دارد. بتای 2 یک بروزرسانی افزایشی است و نمی‌توان انتظار داشت تمام ویژگی‌های ذکر شده در I/O 2023 در آن بکار رود تاریخ دقیق و مشخصی از عرضه نهایی نسخه پایدار Android 14 در دسترس نیست اما انتظار می‌رود در آگوست به صورت عمومی منتشر شود.

تغییرات در اندروید 14

انتظار می‌رود این آپدیت جدید با تغییرات همراه باشد. اما طبق گفته‌ها، عمده تمرکز این نسخه اندروید بر روی رفع ایرادات و اشکالات می‌باشد. در هر نسخه جدید اندک تغییرات محدودی در آن ایجاد می‌شود. در زیر برخی از تغییرات مورد انتظار در Android 14 آورده‌ایم:

تغییرات رابط کاربری در زمینه تصویر زمینه زنده دستگاه و کاربر

بررسی اندروید 14

گوشی‌هایی با سیستم عامل اندرویدی از والپیرهای زنده موجود در Android 2.0 Eclair پشتیبانی می‌کنند و تنها بهبود می‌یابند. سازنده اصلی تجهیزات OEM)) تصویر پس زمینه را با دستگاه‌های مورد نظر خودشان بسته‌بندی می‌کنند. هم اکنون امکان انتخاب یک والپیر استاتیک مجزا برای قفل صفحه و صفحه اصلی برای کاربران فراهم است اما قابلیت انتخاب پس‌زمینه زنده مجزا جود ندارد. پیش‌بینی می‌شود این قابلیت در اندروید 14 تغییر کند.

 ارائه اعلان‌های بصری از طریق صفحه نمایش یا فلش

با بی صدا یا روی ویبره بودن گوشیتان امکان از دست دادن اعلان‌ها بالا می‌رود. از طرف دیگر اگر شما مشکل شنوایی داشته باشید لرزش نیز برای شما مورد استفاده نیست. در این هنگام ارائه یک نشانه بصری برای اعلان‌ها مفید است. به همین دلیل طبق انتظارت در آپدیت جدید شما می‌توانید تنظیم کنید که اعلان‌ها با روشن شدن فلش به اطلاع شما برسد.

فعال شدن خودکار پین بدون کلیک بر روی Enter

یکی از مواردی که مردم علاقه‌مند به استفاده از آن هستند تایید پین بدون فشردن دکمه اینتر است. در حال حاضر اگر از گوشی‌های اندرویدی استفاده کنید پس از وارد کردن پین خود باید دکمه enter را بفشارید. در Android 14 امکان تغییر و برطرف کردن این نیاز وجود دارد.

انتظار می‌رود این قابلیت در دستگاه‌ها کار ‌کند. این ویژگی با هشدار مبنی بر «تأیید پین خود با ضربه زدن به Enter ایمن‌تر از تأیید خودکار است» همراه می‌باشد. در صورتیکه رمز شما کمتر از 6 رقم باشد این تنظیم خودکار پین قابل استفاده نمی‌باشد. شما می‌توانید از طریق زیر این ویژگی را پس از تنظیم پین فعال یا غیرفعال نمائید.

  1. ابتدا به تنظیمات بروید سپس وارد صفحه Security & privacy شوید.
  2. به قسمت Device lock بروید و تنظیمات آن را از طریق چرخ‌دنده بالا سمت راست انتخاب کنید.
  3. گزینه “auto-confirm unlock”  به شما امکان روشن یا خاموش شدن این قابلیت را می‌دهد.

در اندروید 14 پیدا کردن و حذف bloatware توسط اپراتور آسان‌تر می‌شود

Bloatware به اصطلاح برنامه‌های از پیش نصب شده در گوشی است که کاربر نیازی به آن ندارد. البته باید در نظر گرفت که نیازهای کاربران متفاوت است اما می‌توان تمامی برنامه‌های پس زمینه که بدون اطلاع شما نصب می‌شوند را جز این bloatware حساب کرد. پیش‌بینی می‌شود در اندروید 14 یک منوی مخفی از برنامه‌ها نصب شده در پس زمینه نسخه‌ای از تنظیمات به اسم «Spa» ظاهر می‌شود. کاربران با این قابلیت می‌توانید به برنامه‌های نصبی بی صدا دسترسی پیدا کنند و در صورت دلخواه آن‌ها را پاک کنند.

با کشیدن انگشت به عقب پیش نمایش جایی که می‌روید را مشاهده می‌کنید

یکی از تغییراتی که در anroid 14 ایجاد می‌شود نمایش آنچه در بازگشت به عقب قرار دارد می‌باشد. در حقیقت در این آپدیت پیش نمایشی از آنچه در بازگشت خواهید دید را به شما نشان می‌دهد. شما با کشیدن انگشتتان به عقب پیش نمایش آنچه در بازگشت مشاهده می‌کنید را می‌بینید. با اینکه این یک تغییر کوچک است اما در جهت بصری کردن اندروید موثر است.

دیگر تغییرات مورد انتظار در android 14

  • ارائه الویت‌های منطقه‌ای در اندروید 14 که با توجه به آن می‌توان به برنامه‌ها گفت از تقویم و سیستم دلخواهتان استفاده کنند.
  • پشتیبانی بهتر صفحه کلید با ژست‌های پد لمسی و نقشه‌برداری مجدد کلیدهای اصلاح‌کننده
  • تنظیم تصویر زمینه ایموجی بر روی پیکسل خود
  • محدود کردن عکس‌هایی که برنامه‌ها می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند
  • بهبود منوی اشتراک‌گذاری

گوشی‌هایی که اندروید 14 را دریافت می‌کنند

اگر گوشی شما از گوگل پیکسل اخیر برخوردار باشد قطعا جزو اولین گوشی‌هاییست که از اندروید 14 بهره می‌برد. اگر گوشی شما از پیکسل‌های اخیر مانند pixel 7 pro بهره می‌برد در نسخه توسعه‌دهندگان آن می‌توانید android 14 استفاده کنید. انتظار می‌رود این آپدیت برای گوگل پیکسل‌های زیر قابل دریافت باشد.

  • Pixel 7 & 7 Pro
  • Pixel 6a
  • Pixel 6 & 6 Pro
  • Pixel 5a 5G
  • Pixel 5
  • Pixel 4a (5G)

باید توجه کنید که برای pixel 4a تنها در صورت 5G بودن آن نسخه بتا اندروید 14 را دریافت می‌کند. البته طبق این قانون که اندروید تنها سه وعده ارتقای نرم‌افزاری را پشتیبانی می‌کند و این گوشی با اندروید 10 عرضه شد، تضمینی به دریافت اندروید 14 برای این گوشی وجود ندارد.

جمع‌بندی

در این مقاله ما سعی کردیم اطلاعاتی کلی برای بررسی اندروید 14 را برایتان شرح دهیم. توجه کنید که این نسخه آپدیت سیستم عامل اندروید هنوز به طور رسمی منتشر نشده و تمامی اطلاعات، پیش‌بینی‌ها یا تغییرات موجود در نسخه بتای آن می‌باشد. (برای اطلاع از چگونگی آپدیت سیستم عامل گوشی خود اینجا کلیک کنید.) در صورتی که شما از پیش نمایش توسعه‌دهندگان این آپدیت استفاده کردید تجربه خود را در این خصوص با ما کارشناسان ما در مجموعه 123 خرید در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!